loading...
وهابیت
علیرضاسعیدی زاده بازدید : 5 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (0)

عمر با ابوبکر بيعت کرد و مردم هم به طرف ابوبکر آمدند و با او بيعت کردند. گروهي از مردم و نيز از بني هاشم و زبير و عتبه و خالد بن سعيد بن عاص و مقداد بن عمر و سلمان و ابي ذر و عمار و براء بن عازب و ابي بن کعب، بيعت نکردند و در خانه‌ي علي- عليه السلام- به عنوان تحصن و اعتراض جمع شدند و به همين جهت عتبه ابي لهب چند شعر گفته است:

 نمي دانم چرا امر خلافت و جانشيني از بني هاشم برگشت و بعد از آن از ابي الحسن علي- عليه السلام- مگر نه اينکه او اولين ايمان آورنده ي به اسلام از بين مردم و سابقين ايشان بود و نه اينکه او داناترين مردم به قرآن خدا و سنن پيامبر مي باشد؟ مگر نه اينکه او نزديک ترين شخص به پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- بود و او کسي بود که جبريل در غسل و کفن پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- کمک کننده ي او بود، مگر جز علي- عليه السلام- مجمع اوصاف و کمالات کيست؟ آنچه اوصاف و کمال که در او جمع شده است در باقي مردم وجود ندارد.

ابن الوردي( متوفاي 749) در اين باره مي‌گويد:
وبادروا ' سقيفة بني ساعدة ' فبايع عمر أبا بكر وأنثال الناس يبايعونه في العشر الأوسط من ربيع الأول سنة إحدى عشرة خلا جماعة من بني هاشم ، والزبير ، وعتبة بن أبي لهب ، وخالد بن سعيد بن العاص ، والمقداد بن عمرو ، وسلمان الفارسي ، وأبو ذر ، وعمار بن ياسر ، والبراء بن عازب ، وأبي بن كعب ، وأبو سفيان من بني أمية ؛ ومالوا مع علي رضي اللَّهِ عنهم وقال في ذلك عتبة بن أبي لهب :
ما كنت أحسب أن الأمر منصرف       عن هاشم ثم منهم عن أبي حسن 
 عن أول الناس إيمانا وسابقة                واعلم الناس بالقرآن والسنن 
وآخر الناس عهدا بالنبي ومن             جبريل عون له في الغسل والكفن 
من فيه ما فيهم لا يمترون به               وليس في القوم مالله فيه من الحسن (2)
و به تشکيل سقيفه‌ي بني ساعده مبادرت کردند، سپس عمر با ابوبکر بيعت کرد و مردم هم به طرف ابوبکر آمدند و با او بيعت کردند. گروهي از مردم و نيز از بني هاشم و زبير و عتبه و خالد بن سعيد بن عاص و مقداد بن عمر و سلمان و ابي ذر و عمار و براء بن عازب و ابي بن کعب، بيعت نکردند و در خانه‌ي علي- عليه السلام- به عنوان تحصن و اعتراض جمع شدند و به همين جهت عتبه ابي لهب چند شعر گفته است:

 نمي دانم چرا امر خلافت و جانشيني از بني هاشم برگشت و بعد از آن از ابي الحسن علي- عليه السلام- مگر نه اينکه او اولين ايمان آورنده ي به اسلام از بين مردم و سابقين ايشان بود و نه اينکه او داناترين مردم به قرآن خدا و سنن پيامبر مي باشد؟ مگر نه اينکه او نزديک ترين شخص به پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- بود و او کسي بود که جبريل در غسل و کفن پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- کمک کننده ي او بود، مگر جز علي- عليه السلام- مجمع اوصاف و کمالات کيست؟ آنچه اوصاف و کمال که در او جمع شده است در باقي مردم وجود ندارد.


اما درباره جایگاه بنی هاشم:

بني هاشم برترين افراد روي زمين:
ابن كثير روايتي را از عايشه درباره برتري بني هاشم در كل زمين چنين نقل مي‌كند:
حديث موسى بن عبيدة حدثنا عمرو بن عبدالله بن نوفل عن الزهري عن أبي أسامة أو أبي سلمة عن عائشة رضي الله عنها قال رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لي جبريل قلبت الأرض من مشارقها ومغاربها فلم أجد رجلا أفضل من محمد وقلبت الأرض مشارقها ومغاربها فلم أجد بني أب أفضل من بني هاشم. (3)

ابي سلمه از عايشه نقل مي‌كند كه پيامبر صلي الله عليه وآله فرمودند: جبرئيل به من گفت : شرق و غرب زمين را زيررو كردم و لي مردي را از محمد افضل نديدم و باز مشارق و مغارب زمين را زيرو رو كردم ولي كسي را افضل از بني هاشم پيدا نكردم .


ابن تيميه : طبق اجماع اهل سنت بني هاشم برترين  قريشند:
ابن تيميه در كتاب منهاج السنة درباره فضيلت بني هاشم نقل مي‌كند:
 وهذا مذهب أهل السنة والجماعة الذين يقولون بنو هاشم أفضل قريش وقريش أفضل العرب والعرب أفضل بني آدم .(4)
اين مذهب اهل سنت و جماعت است كساني كه مي‌گويند بني هاشم افضل ترين قريش هستند و قريش افضلترين عرب و عرب هم افضلترين بني آدمند.

---
منابع:
(1)- أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاى732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص107،  طبق برنامه الجامع الكبير
(2)- ابن الوردي ، زين الدين عمر بن مظفر (متوفاى749هـ) ، تاريخ ابن الوردي ج 1، ص 134،  ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان / بيروت ، الطبعة : الأولى، 1417هـ - 1996م.
 (3)- ابن كثير الدمشقي،  ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية ج 2، ص 257، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت- السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج 2، ص201، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.
(4)- ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج 7، ص 244، حقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 11
  • بازدید کلی : 45